CB RADIJO ĮRANGA

CB radijo (angl. Citizen Band radio) įranginiai buvo pradėti tarp sunkvežimių vaiduotojų tam, kad sumažinti darbo monotoniją ir padidinti saugumą. Ši radijo įranga leidžia nemokamai priimti ir perduoti pranešimus tarp trumpose distancijose esančių pašnekovų. Tame pačiame kanale esantys keli žmones gali keistis informacija. Prie...

CB RADIJO ĮRANGA

CB radijo (angl. Citizen Band radio) įranginiai buvo pradėti tarp sunkvežimių vaiduotojų tam, kad sumažinti darbo monotoniją ir padidinti saugumą. Ši radijo įranga leidžia nemokamai priimti ir perduoti pranešimus tarp trumpose distancijose esančių pašnekovų. Tame pačiame kanale esantys keli žmones gali keistis informacija. Priešingai nei telefonai veikiantys dvipusio ryšio rėžimu, pokalbiai CB radijo įranga vyksta simplekso rėžimu (vienkrypčiu), kitaip tariant turite palaukti kol pašnekovas užbaigs savo pranešimą.

  Radio įranga fiksuoja radijo dažnio signalus, kuriuos imtuvas vėliau konvertuoja į elektrinius signalus, o iš siųstuvo paima elektrinius signalus ir juos paverčia radijo dažnio signalais. Antroji minėtoji funkcija yra tada, kai pradedamas derinimas, nes antena turi skleisti radijo dažnio signalus, o tai geriausia padaryti tada, kai antenos ilgis tiksliai sutampa su perduodamo radijo dažnio bangos ilgiu. Tinkamą antenos ilgį galima nustatyti naudojant formulę:

• Metrais: 300 padalinta iš dažnio, MHz
• Pėdomis: 984 padalintas iš dažnio, MHz
• Coliais: 11 811, padalyta iš dažnio, MHz.


Bėda ta, kad šiuolaikiniuose CB siųstuvuose yra 40 kanalų, kiekvienas iš jų atitinka skirtingą dažnį. Praktiškai neįmanoma turėti atskirą anteną kiekvienam dažniui, todėl antenų derintojai turi daryti kompromisus, dažniausiai pasirinkdami dažnį sklidimo viduryje ir pasirinkdami antenos ilgį, kuris atitiktų.


CB radijo įrangos naudojima visame pasaulyje, taičiau nėra globaliu mastu standartizuota paslauga, kadangi kiekviena šalis nusprendžia kokie dažnių kanalai yra leižiami, ir jeigu leidimas duotas kokie standartai naudojami. Būtent todėl, dažniai, galios lygiai ir režimai (tokie kaip dažnio moduliacija (FM), amplitudės moduliacija (AM) ir vienpusės juostos moduliacija (SSB)) įvairiose šalyse dažnai skiriasi ir užsienio įrangos naudojimas gali būti neteisėtas. Vis dėlto daugelis šalių turi perėmę amerikietiškus kanalus ir su jais susijusius dažnius, kurie dažniausiai veikia AM rėžimu.

CB įrangos naudojimui nebereikia jokių licenzijų ar mokesčių, juos sumoka importuotojai. Tačiau, galima naudotis tik tokia radijo įranga kuri atitinka Europos Direktyvos reikalavimus. Legaliai veikia 40 kanalų, 26.965 MHz iki 27.405 diapazone ir priklausomai nuo radijo stotelės moduliacijos tipo: AM (labiausiai naudojama prancūzijoje), FM (trumpiems atstumams) ir SSB (dideliems atstumams, priklausomai nuo oro sąlygų). Šitos radijo stotelės gali būti priskiriamos trims kategorijoms: “mobiliosios” skirtos transporto priemonėms.

“Nešiojamosios” – jos yra autonomiškos ir nereikalauja išorinio energijos šaltinio. Ir Stacionarios arba “bazinės” – kurios skirtos naudoti vienoje vietoje, buveinėje. Didžioji dalis CB operacijų vyksta siaurame dažnių diapazone, arti 27 MHz. Šioje juostoje yra 40 kanalų. Veikimo zona priklauso nuo suderinimo.

JŪRINĖ RADIJO ĮRANGA

Jūrinė radijo įranga tai labai aukštu dažniu (angl. VHF - very high frequency) veikiantys radijo prietaisai. VHF tai Very High Frequency akronimas, reiškiantis labai aukštą dažnį, kadangi VHF radijo įrangos radijo bang ų diapozonas yra nuo 156 iki174MHz. Būtent dėl to šiuos prietaisus naudoja į jūra ar į kitus vandens telkinius išplaukiančios vandens transporto priemones, bei juos valdomos. Jūrinės radijo įrangos reikalingumas saugiai bendrauti su pakrantės apsauga, kitais laivais ir valtimis. Stacionariuose jūriniuos radijo įrenginiuose dažniausiai pasitaikanti yra 25W galia, nešiojamuose jūriniuos radijo įrenginiuose parastai būna galia ne mažesnė nei 5W. VHF jūrinės radijo įrangos signalo galianaudojama signalo kokybei pagerinti ir tam tikroms kliūtims įveikti. Rekomenduojama pradėti nuo mažiausios galios ir palaipsniui ją didinti.

Egzistuoja dviejų tipų VHF jūrinė radijo įranga:
• Nešiojama jūrine radijo įranga – tai palygint su stacionaria radijo įranga nedideles nešiojamos racijos
• Stacionari jūrinė radijo įranga – tai į laivo panelę įmontuojama radijo įranga. Dažniausiai dėl 25W galios ir antenos tokia įranga turi platesni diapozoną, nei nešiojamos racijos.


Kiekviena jūrinę radijo įranga turi įvairiausių unikalių funkcijų, tačiau dažniausiai sutinkamos yra šios:

Atsparumas vandeniui tai būtinoji funkcija kokybiškai jūrinei radijo įrangai. Atsparumas vandenui yra žymimas IPX reitingo įvertinimais. IP inicialai reiškia internacionalinė apsauga (angl. International Protection), pirmasis skaičius po IP inicialų nurodo apsaugą nuo dulkių (žymima nuo 0 iki 6, arba X), antrasis skaičius po IP inicialų nurodo apsaugą nuo vandens (žymima nuo 0 iki 9, arba X), trečiasis skaičius po IP inicialų nurodo papildoma informaija (žymima H, M,S,W,F; HHigh Voltage, MMoving during watert test, WStanding still during watert test, FOil resitant)

Plūduriavimas tai dažnai pasitaikanti funkcija paprastai taikoma nešiojamoms jūrinėms racijoms. Netyčia įkritusi į vandenį racija nepaskęsta tačiau plūduriuoja, kai kurios racijos turi papildoma funkcija įkritus į vandenį ne tik plūduriuoti, bet ir šviesti, o tai paranku jei racija į vandenį įkrenta tamsoje.

Dual/Tri Watch funkcija tai dvigubas (angl. dual) arba trigubas (angl. triple (trumpinamas kaip „tri“)) nuskaitymas tarp kanalų stebint 16 kanalą, tai pat būna galimybė stebėti visus pasirinktinai reikalingus kanalus nepralaiedžiant žinutės.

Squelch (liet. Duslintuvas) yra valdiklis randamas visose radijo imtuvuose. Ši funkcija naudojama norint sumažinti foninį triukšmą kai nėra ryšio.

ATIS programavimas tai funkcija kuri aktuolesnė savovandens transporto priemone vykstantiems į kitus žemynus. Automatinė siųstuvo identifikavimo systema dažniausiai trumpinama akronimu ATIS (angl. Automatic Transmitter Identification System) yra jūrinėse VHF radijo sistemose naudojama identifikavimo sistema skirta identifikuoti laivybai tinkamais vidaus vandens keliais Europoje plaukiantį laivą ar valtį, kuris perdavė radijo bangas. Laivo tapatybė perduodama skaitmeniniu būdu iškart po to kai laivo radijo operatorius baigė kalbėtis ir atleido siųstuvo-imtuvo (angl. Push-Talk) tiesioginį mygtuką.

9 ir 16 kanalų mygtukai tai greito perjungimo į 9 ar 16 kanalą mygtukai. 6 kanalas yra bene pats svarbiausias VHF radijo įrangos kanalas skirtas nelaimės atvėjams paglabai išsikviesti ir saugumui užtikrinti. 9 kanalas yra pagalbinis vandens transporto pagalbos kanalas. 9 ir 16 kanalai tai ne paprasti pokalbiams skirti kanalai, todėl kartais pakračių apsauga informuoja asmenį bereikalingai užimėmus 9 ar 16 kanalą, ir pareikalauja perjungti į kitą kanalą.

Distress mygtukas tai kuriose jūrinėse radijo įranginiuose esantis mygtukas skirtas nelaimės atvėju skubiai pagalbai išsikviesti. Svarbu žinoti, kad bereikalingai kviesti pagalba arba esant klaidingam pagalbos iškvietimui nebandyti jo atšaukti yra nelegalu, todėl negalima piktnaudžiauti „Distress“ mygtuko naudojimu.


Jūrinė radijo įranga yra komunikacijos įranginys skirtas ne tik pramoginiam susisiekimui, bet ir ženkliai padidinantis saugumą, todėl jūrinės radijo įrangos reikalingumas reglamentuojamas ir TRANSPORTO SAUGOS DIREKTORIAUS ĮSAKYME DĖL PRAMOGINIŲ IR ASMENINIŲ LAIVŲ TECHNINĖS APŽIŪROS.

Įsigiję jūrinę radijo įrangą ją registruoti galite Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos skyriuose:
• Klaipėdoje adresu Taikos per. 107 LT-94202, tel. 846346201
• Vilniuje adresu Mortos g 14, LT-03219, tel. 852105633
• Kaune adresu Zarasų g. 38, LT-44140, Kaunas, tel. +37037)334114
• Šiauliuose adresu Darbininkų g. 2D, LT-76328, tel. 841523591

Daugiau